vineri, 1 mai 2020

Top 10 obiectice turistice de vazut in Judetul Caras-Severin


"Sa nu te socoti inzestrat cu virtutile lui Hercule, daca ai dormit o noapte pe pielea unui leu."

                                            Pitagora

Judetul Caras-Severin, este poate unul dintre judetele din Romania cu cel mai mare potential turistic. Judetul este bogat in foarte multe obiective naturale de vizitat. Avem foarte multe cascade, parcuri naturale, chei, lacuri, dar si frumoase muzee in aer liber si cea mai veche cale ferata montana din Romania. Sa nu mai vorbim de apele termale de la Herculane sau de o parte din Clisura Dunarii ce trece si prin acest judet. Am colindat toata tara in lung si in lat, dar atatea frumuseti naturale, la un loc, nu am vazut in nici o zona.  Aici se imbina armonios natura cu istoria seculara a acestor locuri. Dar sa mergem sa colindam aceasta zona frumoasa din Banat. De unde, de altundeva putem incepe calatoria, daca nu din Resita, capitala resedinta de judet.




    In Resita, mergem sa vizitam un muzeu unic in tara, Muzeul Locomotivelor cu Aburi. Muzeul a fost infiintat in anul 1972 si in prezent putem admira aici 16 locomotive cu aburi, din diferite secole. 14 dintre aceste locomotive, au fost fabricate la Resita iar doua in alte parti. Cea mai veche si cea mai importanta piesa din muzeu, se numeste Principesa Elena si este prima locomotiva produsa in Europa, la Resita, pe atunci facand parte din Imperiul Austro Ungar. 




Locomotiva, a fost fabricata dupa un prototip construit la Viena, si a functionat pe ruta montana, Resita- Secu. Ciudat este faptul ca pe unele locomotive fabricate acum mai bine de 80 de ani scria ca "iuteala maxima" poate ajunge pana la 120 km / ora. Daca ne gandim putin ca in 2020 viteza medie este de 40 km/ora, pe calea ferata din Romania, ce concluzie putem trage? Ca am evoluat sau am involuat in ultima suta de ani? La muzeu erau mai multe mirese care isi faceau sedinta foto acolo, mai ales ca era si  zi de sambata. 



Avem si o locomotiva cu ecartament ingust, fabricata in 1958. Epoca locomotivelor cu abur a apus in anul 1964, cand a inceput constuctia locomotivelor diesel. 










     Din Resita dam o fuga la Baile Herculane, pe vremuri una dintre cele mai vestite statiuni balneare din Europa. Statiunea asezata pe Valea Cernei, este la o altitudine de 168 de metri si este la doar 25 de km. de frontiera cu Republica Serbia. Originea statiunii dateaza de aproape doua milenii, bazele fiind puse in anul 153 d.H. de Imparatul Traian. Romanii, au preluat cultul bailor de la greci, pe care apoi l-au dezvoltat. Numele statiunii vine de la Zeul Hercule, fiul lui Zeus si al frumoasei Alcmena, a carui statuie troneaza in centrul statiunii. Hercules este consemnat in mitologia romana, ca patron al izvoarelor termale, simbol si al echilibrului intre forta fizica si cea spirituala. Dupa retragerea romana, in timpul Imparatului Aurelius, din cauza populatiilor migratoare, baile au scazut mult comparativ cu perioada romana, dar avand in vedere ca numele s-a mentinut, indica faptul ca baile nu au fost distruse.



In anul 1999, termele romane aflate in interiorul Hotelului Roman, au fost date in folosinta dupa 2.000 de ani. Izvorul cu cel mai mare debit, este Hercules si se afla situat sub Hotelul Roman. Acolo, pe vechile harti, este pozitionata Baia cu numarul 9. De-a lungul timpului, prin statiune sau perindat numeroase personalitati ale Europei : Franz Iosif, Iosif al II-lea, imparatul Francisc I, imparateasa Carolina si bineinteles imparateasa Elisabeta, Sisi, care s-a indragostit nebuneste de aceste locuri. In anul 1852, imparatul Austriei, considera Baile Herculane "cea mai frumoasa statiune de pe continent". Acum statiunea incepe usor, usor sa isi recapete, parfumul de alta data, dar inca mai este mult de lucrat. Avem la iesire din statiune o grota prin care curge un parau cu apa termala unde se poate face sauna naturala in orice anotimp.




 
     Mergem putin in natura si urcam pe Semenic. Muntii Semenic sunt o grupa muntoasa ce face parte din Muntii Banatului. Muntii Semenic au o inaltime maxima de 1446 metri pe Varful  Piatra Goznei. Statiunea Semenic, este una dintre cele mai renumite din Judetul Caras-Severin. Varful Semenic este al doilea varf ca marime, cu inaltimea de 1445 metri. 



        Statiunea se afla la peste de 1400 metri altitudine si iarna este cautata de foarte multi turisti, datorita partiilor de schi de aici si a faptului ca zapada persista aici chiar 6 luni pe an.  Eu am ajuns primavara aici, dar sincer mi s-a parut o paragina. Mai toate cabanele aveau afis cu "de vanzare", si nu am avut nici unde sa beau o cafea. In schimb, privelistea de pe varf este fabuloasa. La fel si drumul pana in statiune, din soseaua care leaga Herculane de Resita, este fabulos. Drumul trece printr-o frumoasa padure si chiar daca am ajuns in Mai, am gasit aici si palcuri de zapada, langa toporasii iesiti in iarba. 









     Nu departe de aici, dupa ce coboram iara in Drumul Judetean, mergem sa vedem o minune a naturii si a tehnicii. Lacul Gozna din Satul Valiug, langa Garana, locul unde se tine anual Festivalul International de Jazz. Lacul este unul de acumulare cu un minunat baraj, facut pe Raul Barzava. Barajul are o inaltime de 45 de metri, o lungime de 230 de metri si o latime de 6 metri. Pana sa ajungem la acest minunat lac, mai trecem in drum si pe langa lacul Trei Ape. 

Aici la Valiug s-a construit un frumos strand chiar pe malul lacului. Locuitorii din zona, l-au numit "Marea din Banat", deoarece aici se poate face plaja si baie pe un frumos ponton amenajat chiar pe malul lacului. Deasupra pontonului, langa sosea avem mai multe restaurante unde se poate manca foarte bine. La strand se aduna turisti din tot judetul dar si din judetele Mehedinti, Timis, Arad. Putem sa facem cateva fotografii minunate si de pe pontonul de sticla ce este amenajat aici la o inaltime ce ne permite sa vedem toata panorama lacului.
Nu departe de intrarea in strand, pentru ca suntem intr-o zona muntoasa, este amenajata aici si o partie de schi.

     Dar in zona avem cel mai frumos si interesant Ansamblu Molinologic. Ansamblul de Mori "Eftimie Murgu" de la Rudaria este asezat pe malul Paraului Rudaria, un afluent al Raului Nera. Acesta este cel mai mare complex molinologic din sud-estul Europei. Pe Valea Rudariei, existau in anul 1772, opt mori de apa, iar din 1874 pana in 1910, numarul lor a crescut la 51. Inundatiile din primavara anului 1910 a distrus 28 dintre morile de apa de aici. Unele au fost refacute de catre localnici, iar altele au fost abandonate. 

    Pentru a redirectiona apa la una dintre mori, localnicii au sapat cu dalta si ciocanul, un tunel in munte, inalt de doi metri, lat de un metru si jumatate si lung de 30 de metri. Toate morile de aici sunt actionate de forta apei. In 24 de ore, o moara poate macina pana la 130 de kg. de faina. Acum in muzeu mai sunt 22 de mori, dintre care 13 in comuna si 9 in apropiere. Ele sunt supravegheate atent de specialistii de la Muzeul Astra din Sibiu si au fost introduse in Patrimoniul National.

     Sa mergem acum sa ne pimbam, tot in Muntii Semenic, dar de data aceasta cu trenul. Aici avem prima cale ferata montana si a patra cale ferata, din Romania. Constructia caii ferate  Oravita - Anina, a fost demarata in anul 1861 si tronsonul a fost inaugurat in 1863. Traseul are 33.4 km iar pe o distanta de 339 de metri din acest traseu, avem 14 tunele cu o lungime totala de 2.1 km. si 9 viaducte. Gara Oravita, cea de unde incepe traseul este la o altitudine de 220 metri si drumul de fier urca pana pe platoul Muntilor Semenic.


Linia se aseamana foarte mult cu celebra cale ferata Semmering. Rampele de aici ajung si la inclinatie de 21%. Din cauza pantelor si a curbelor de aici, a trebuit proiectata o locomotiva speciala cu ampatament mic. Intre 1861-1867 s-au construit patru asemenea locomotive pentru calea ferata de aici. Locomotivele au fost construite in cadrul fabricii de locomotive a societatii STEG. Intre 1881-1884, a fost introdus un al II-lea tip de locomotive-tender, de tip D-t. Acestea aveau o viteza maxima de 35 km/h. In 193  ele au fost inlocuite cu locomotive-tender C.F.R. 40.001-40.005, ce erau construite la Resita in 1929, special pentru acest tronson. In 1956, au fost inlocuite cu locomotive de tip 50.000, superioare din punctul de vedere al performantelor. In anii 1977-1978, a fost introdusa dubla tractiune cu aburi, iar din 1980, dubla tractiune diesel-electrica. 




Aceasta cale ferata, la fel ca si gara din Anina, sunt clasate ca si monumente istorice. Deoarece nu este o mocanita, este o cale ferata a C.F.R., va puteti procura bilete de oriunde, de pe internet din orice gara sau direct de la nas. Incercati sa nu mergeti in zilele libere de la stat deoarece este foarte aglomerat si este posibil sa nu va puteti urca in trenul ce are doar doua vagoane. Trenul circula o data pe zi: de la ora 11:25 pleca din Oravita si in jur de 14:00 ajunge in Anina. Aici stationeaza 1 ora si 40 de minute si se intoarce in Oravita. Noi am preferat sa mergem cu masinile in Gara Anina de unde am luat o ocazie pana in Gara Oravita. Astfel nu am facut drumul dus-intors si nu am pierdut toata ziua.

     Se spune in unele topuri, ca aici in judet avem cea mai frumoasa cascada din lume. Cascada Bigar. Dupa parerea mea, sunt altele mai frumoase chiar aici in Caras, dar acum depinde, cred eu si de perioada cand o vizitezi si de debitul de apa. Drumul spre cascada este foarte frumos prin Valea Minisului. Pe drum mai avem Lacul Minis si Cascada Carsa. Daca nu ati fost niciodata la Bigar trebuie sa mergeti, daca sunteti in zona, ar fi pacat sa o ratati, dar daca nu sunteti in zona nu cred ca merita drumul doar pentru Cascada.


In primul rand nu este de mers in zilele libere sau in week-end deoarece nu o sa gasiti  loc de parcare. Eu daca am ajuns in jur de 19:30, am gasit cu greu un loc undeva, aproximativ 1 km., unde este o parcare amenajata, dar cred ca la pranz este dezastru. Cascada se poate vedea gratis din sosea unde este amenajat un balcon de lemn de unde se pot face niste poze frumoase. Dar daca vrei sa vezi si raul care o formeaza si grota Bigar si sa stai pe pod deasupra cascadei trebuie sa intri in parc  unde platesti 5 ron intrarea. Tot parcul are 200 de metri pana la grota Bigar, o grota mica in care se zice ca ar fi si izvorul Bigar, dar  pe care eu nu l-am vazut. Raul mai formeaza o cascada mai mica si este destul de frumos si limpede. Fata de mediatizarea care i s-a facut si se face acestei cascade nu mi s-a parut ca ar fi cea mai frumoasa din lume. 


     Dar daca tot am vorbit de alte cascade mai frumoase din judet sa vorbim putin si de Casacada Beusnita sau de Ochiul Beiului. Asa ca ne indreptam spre Sasca Montana de unde se face intrarea in Parcul National Cheile Nerei - Beusnita. Aici, dupa un drum foarte prost de cativa kilometri se ajunge la intrarea in parc unde trebuie platita taxa de 5 ron. Exista o parcare mica chiar imediat dupa intrare, deoarece de aici se bifurca drumul. Sunt trei trasee, unul cel spre tunele pe langa Raul Nera, un traseu foarte frumos de-a lungul caruia sunt 7 tunele naturale, mai lungi sau mai scurte. Traseul nu este mai lung de 30 - 45 de minute si este foarte usor de parcurs. Al doilea  traseu se poate parcurge cu masina pe o portiune de 4 km dar este un drum forestier foarte prost pana la Cantonul Damian de unde se intra efectiv in Chei.





Si un al treilea traseu pe care am mers si noi dupa ce l-am facut pe cel de la tunele, este tot un drum forestier de 4 km, tot foarte prost, pana la pastravarie, de unde incepe urcarea la picior spre Ochiul Bei si Cascada Beusnita. Aici la pastravarie este o parcare foarte mare, dar plina, asa ca abia mai gasesti un loc de parcare, deoarece este si o zona de campare a corturilor. 



Este o pastravarie foarte mare cu multe bazine si o mica terasa unde se vinde pastrav prajit la 17 ron portia, dar de unde puteti cumpara  pastrav proaspat cu 18 ron/ kg. Pestele este foarte bine facut si foarte gustos. Dupa o masa copioasa am pornit spre Ochiul Beiului. Dumul este de aproximativ 45 de minute dar este foarte usor, deoarece este un drum forestier, dar pe care nu circula masini. Odata ajuns la lac intri intr-o zona de basm. Eu unul, nu am mai vazut asa ceva nicaieri in lume. Apa lacului este de un albastru incredibil si foarte limpede. Cu nuante de verde si turcoaz, prin apa se vede tot ce este pe fundul lacului si toti pestii din el. Lacul este foarte mic, doar 15 metri in diametru si cu o adancime de doar 3,6 metri. De aici in 25 de minute pe un traseu, la fel de usor, trecand prin Poiana Beusnitei, unde se spune ca seara vin Ielele si danseaza, se ajunge la Cascada Beusnita. 




Aceasta cascada, la fel ca Bigar-ul curge pe o stanca pe care s-au format muschi. In stanca s-au format niste grote in care se poate intra daca ai macar niste cizme de cauciuc, deoarece este apa destul de multa. Pot spune ca Beusnita este una dintre cele mai frumoasa cascade vazute de mine vreodata. Traseul spre masina a fost mai scurt de 1.5 ore, bineinteles, pentru ca este la vale.











 
     Dar prin judet trece si Raul Caras, care formeaza aici niste chei impresionante. Cheile Carasului, formeaza o arie naturala protejata si sunt pe teritoriul Comunei Carasova. Rezervatia naturala din Muntii Aninei, se intinde pe o suprafata de 578 de ha si se afla la confluenta Paraului Comarnic cu Raul Caras. Parcul National Semenic-Cheile Carasului se intinde pe o suprafata de 36.214 ha. Rezervatia cuprinde mai multe rezervatii naturale, cum ar fi : Cheile Carasului, Pesterile Comarnic si Popovat, Lacurile Buhui, Marghitas, Gozna, Trei Ape, Izvoarele Nerei si Carasului etc. Cheile se intind pe o distanta de 18-19 km si au o inaltime ce ajunge pana la 150-200 de metri. Cheile Carasului se numara printre cele mai lungi si mai salbatice chei din Romania. Intrarea in chei se face in Localitatea Carasova pe o poteca ce merge de-a lungul Raului Caras. 




     Soferul care ne-a dus de la Gara Anina la Gara Orsova, ne-a spus pe unde sa intram in chei. Aceasta informatie s-a dovedit a nu fi tocmai buna, sau poate nu am inteles noi exact, dar a trebuit sa traversam Raul Caras pe partea cealalta, asta ca sa nu ne intoarcem cateva sute de metri inapoi. Traseul nu este greu, dar eu aveam in spate si un bebe de 1 an jumate, ce nu prea statea cuminte si dupa aproximativ o ora si ceva a trebuit sa ma intorc, in timp ce prietenii mei s-au dus mai departe spre un pod de lemn ce traversa raul. Prin chei sunt si cateva pesteri neamenajate in care traiesc cateva specii de lilieci. Pe drumul de intoarcere ne-a prins din urma paznicul care ne-a cerut taxa de vizitare a cheilor. Taxa este de 10 ron de persoana si vrand, nevrand trebuie sa o platesti.

     Avem in Oravita si un foarte frumos monument arhitectural si de o importanta foarte mare in istoria Romaniei. Teatrul din Oravita este teatrul in care in anul 1868, a evoluat, in zilele de 1 si 2 septembrie, trupa de teatru Mihail Pascaly. Din aceasta trupa a facut parte, si a fost prezent si la cele doua reprezentatii, Mihail Eminescu. Teatrul a fost construit in anul 1816, dupa modelul teatrului Burgtheater din Viena. Este cea mai veche cladire de teatru din Banat.





In prezent in cladire este Muzeul de istorie a Teatrului si a orasului Oravita. Inaugurarea din 1817 s-a facut in prezenta imparatului Francisc I al Austriei si a Imparatesei Carolina Augusta.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu